maandag 25 mei 2015

Een pittig gesprek maakt een nieuw begin



Waar moet ik weer verder gaan in het verhaal. We zijn er nog niet. Maar er is een goede stap gezet. Wat was ik zenuwachtig voor het gesprek, spanning buikpijn, gestrest, alles tegelijk. Ik weet niet hoe ik me voelde op dat moment. Wat raar was dat de twee mensen waarmee we een gesprek hadden heel vrolijk binnenkwamen.



Het gesprek begon en we hadden het gelijk over wat er de afgelopen weken is gebeurd. Mijn moeder kreeg alle ruimte om alles eruit te gooien. Dat heeft ze ook echt gedaan. Het enige wat ik kon doen, was huilen, want ik heb zo hard geknokt om me gevoelens duidelijk te maken. Als daar dan niet naar geluisterd wordt,  is dat heel frustrerend. Nu kreeg mijn moeder de kans om alles eruit te gooien. Dat heeft ze ook gedaan en ik bevestigde alleen de woorden van mijn moeder door te huilen of ja of nee te zeggen of door heel boos te worden. Andere manieren om me te uiten had ik niet meer. Maar ik vond dat ook helemaal niet erg. Dat was zo en dat was goed. Er werd tot 3 keer toe gezegd dat er bezuinigd moet worden.  3 keer heeft mijn moeder aangegeven dat het daar helemaal niet om gaat. Dat het enige wat ik nodig heb een luisterend oor is waar ik alles even kwijt kan.  Dat er op een menselijke manier met mij om moet worden gegaan. Toen er dan eindelijk werd gevraagd wat ik wilde gaf ik aan dat ik geen persoonlijke gesprekken meer met haar wilde voeren. Dat was mijn standpunt, dat bleef ook zo . Hier mocht bijna niet meer over gepraat worden. Maar er moest toch contact blijven. Mijn moeder stelde voor om dan alleen contact te hebben samen met mijn moeder. Na een lange stilte stemde ik daar toch maar mee in.



Wat er toen gebeurde maakte mij alleen maar blij. Mijn begeleider liet haar gevoelens zien. Ze is niet alleen zakelijk, maar ze is ook nog mens. Dat maakte me zo gelukkig. Ineens veranderde mijn verdrietige gevoel in een overwinning gevoel. Ik had de rest van de dag het gevoel dat ik de hele wereld aan kon.  Hoe vervelend het voor haar ook is dat het gebeurde, maar ik had mijn doel behaald. Ik wilde er bijna een vreugdedansje doen.



Toen dat hoge woord eruit was werd het gesprek beƫindigd en kon ik bijkomen van alles. Vooral het gevoel van trots overheerste. De vermoeidheid zette zich om in kracht. De volgende ochtend heeft ze me ook weer uit bed gehaald. Dat was een vreemde gewaarwording want wat zeg je dan tegen elkaar. Niet veel, maar wat ze wel meteen vroeg was. Hoe is je gevoel nu? Ik gaf antwoord en zei: Ik heb goed geslapen, er is een heleboel uit. Dat luchtte op.

Nu, een paar dagen later voel ik me vooral moe, de vermoeidheid komt er nu pas uit. Ik heb heel lang in de overlevingsmodus gestaan en dan kun je alles aan. Maar op het moment geeft mijn lichaam en geest aan dat ik moet herstellen en slaap ik zo’n 10 uur per nacht. Zolang mijn lichaam dat nodig heeft geef ik daaraan toe. Maar langzaam maar zeker komen we er wel weer. Dat heeft tijd nodig en ik neem er alle tijd voor die nodig is.



Liefs Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten