zaterdag 11 april 2015

wachten, wachten en nog eens wachten.


Vroeger kreeg ik alles wat ik wilde, hoefde het maar te zeggen en het was er. Verwend noemen ze dat nu. Maar ik was niet anders gewend. Als ik iets wilde hoefde ik maar met mijn vingers te knippen en het was er. Dat was precies zo als ik hulp nodig had.

Ik kon me ook prima zelf vermaken, zette de muziek hard en blèrde mee met de muziek die daaruit kwam of ik speelde met mezelf kantoortje en dan had ik het druk. Soms zag ik mijn ouders hele dagen niet,  alleen als ik hulp nodig had. Ik vermaakte me prima. Afhankelijk voelde ik me bijna niet op de enkele keer dat ik hulp moest vragen na. Ik genoot intens van alles wat ik zelf kon en hield dat heel de dag met gemak vol.

Maar toen gebeurde het onvermijdelijke. Mijn ouders gingen uit elkaar. Mijn moeder zette de dappere stap om bij mijn vader weg te gaan. Dat was toen niet makkelijk want dat wil je toch niet. Ik ging in die tijd naar werkenrode in Groesbeek en wekelijks kwamen mijn ouders op de koffie, wat voor mij een feestje was want een week van huis was wel erg lang. In de tijd op werkenrode werd het definitief en werd erover gesproken om eens te kijken naar een eigen plekje.

In den Bosch kwam er een woning vrij. Het was een klein en leuk huisje waar ik me wel zag wonen. Mijn vader vond het wel erg klein, maar het was mijn eerste eigen huisje en koos ervoor om er te gaan wonen.

Toen kwam er gaandeweg een omslag. Ik moest leren wachten. Want toen ik nog thuis was kon ik gewoon roepen en dan was een van mijn ouders er. Ik was in die tijd nog echt een verwend nestje en moest dat echt nog leren.

Wel voelde ik meteen dat ik hier voor mijn leeftijd (17 jaar) op de goede plek was.  Maar wat was de kwestie wachten ontzettend moeilijk. Later ging dat steeds beter. Stukje bij beetje leerde ik dat het zo was als je op een woonvorm woont.

Nu, ruim 8 jaar later irriteer ik mij rot aan dat ik moet wachten. Want wat duurt dat toch lang. En maar vriendelijk en begripvol blijven, nou mag ik eerlijk zijn, het topje van de ijsberg is bijna bereikt. Ik ben best wel een geduldig meisje maar bij mij is dat ook weleens op. Die tijd die begint nu te komen en zijn tol te eisen.
Ik merk aan mezelf dat ik minder kan hebben. Niet zo heel lekker in mijn vel zit en zo af en toe een kort lontje heb. Aan dat uiten heb je alleen erg weinig want er veranderd gewoon niet zo heel veel aan.

Ik heb van de afgelopen tijd 2 voorbeelden, dingen die echt zijn gebeurd en waar ik echt op een gegeven moment sacherijnig om wordt.

Voorbeeld 1: 2 weekenden geleden ging ik een gezellige middag tegemoet met mijn zeilvriendinnen omdat 2 van de 5 meiden hun verjaardag vierde, dat was erg gezellig maar de reis erheen en weer naar huis waren echt niet leuk. De heenreis viel in tegenstelling tot de terugreis nog wel mee.
De terugreis zou officieel beginnen om half 10. De taxi heeft aan beide kanten een kwartier speling. De taxi was om 10 uur nog niet gekomen en dus besloot ik om dan maar van me te laten horen. Ik belde en de meneer aan de andere kant zei dat er wat vertraging was en dat ik nog zeker een half uur moest taxi wachten. Nou, ik had geen andere keus dan me hierbij neer te leggen. Nog geen 2 minuten later was de taxi er. Ik voelde al aan mijn water dat het geen fijne rit zou worden want de toon van de chauffeur stond me al niet aan. Hij stapte in en wist toen al niet waar hij heen moest. Hij gaf meteen al aan dat hij moest tanken. Hij zei alleen pas veel later dat hij bij een speciaal benzinestation moest tanken en dat hij den bos waarschijnlijk niet zou halen. Zo heeft hij de hele weg zitten kletsen. We moesten nog 2 dames afzetten. Hierdoor was ik om half 1 pas thuis. Dit is de korte versie van het verhaal. Van deze  rit heb ik ook een echte klacht gemaakt.

Voorbeeld 2: Vorige week ging ik met  de taxi voor een gezellige middag naar mijn tante in Empel. Ik had de taxi om half 10 besteld. Hij arriveerde op tijd, maar toen ik thuis kwam om kwart over 10  moest ik nog anderhalf uur wachten want er waren nog 4 wachtende voor mij. Dan kan ik je vertellen je baalt als een stekker. Want als je thuis komt wil je naar bed.

Dit zijn van die momenten dan baal ik dat ik een beperking heb en dat ik weer moet wachten. Ik weet ook wel weer dat als je met meerdere mensen woont dat de kans bestaat dat je moet wachten, maar zo af en toe wil ik het niet meer.

Dat wachten is nu echt iets wat weer moeilijk is omdat het de laatste tijd veel voorkomt. Maar ik vrees, hoe vervelend ook, dat het niet te veranderen is.
Dus leg ik me er maar bij neer, wat moet ik anders doen.
Nu voel ik me meer afhankelijk dan toen, omdat je zo vaak zo lang moet wachten.

Liefs Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten