maandag 16 maart 2015

Dit is waarom ik het doe




Het valt niet altijd mee om te dealen met je beperking, dat weet ik als geen ander. Ik ben 26 jaar en zit al heel mijn leven in een rolstoel. Zoals bij de meeste wel bekend zoek je het niet uit om een beperking te krijgen, dat krijg je als je geboren wordt of je krijgt het later in je leven. Maar als je er mee te maken krijgt moet je jezelf erbij neerleggen en ermee dealen. Dat is een hele opgave want je moet er je hele leven mee doen.



Dat gaat met vallen en opstaan. Meer vallen dan opstaan. Dat valt echt niet mee. Je komt jezelf regelmatig tegen. Dat doet pijn, anders zijn.



De maatschappij is best hard en duidelijk over mensen met een beperking. We worden vaak in HOKJES geplaatst en er word vaak gedacht dat je niet alles op een rijtje hebt. Nou ik heb alles onder controle, kan goed nadenken en communiceren. Ik volg alles en heb over de meeste dingen ook gewoon een mening. Neem de tijd voor me en het belangrijkste ACCEPTEER ME ZOALS IK BEN!



Het is een gevecht wat je eigenlijk je hele leven moet hebben met jezelf. Continu moet je alles uitleggen, vertellen waarom iets niet gaat. Mensen kijken naar je alsof je gek bent. Ik voel me soms meer een bezienswaardigheid dan dat ik de persoon ben die ik ben. Ze kijken dan echt met van die hele grote ogen. Weten niet hoe snel ze me voorbij moeten lopen als ze me zien.

Moet je luisteren!



Ik vraag er niet om en daarom schreef ik dit gedicht:

Ik heb een beperking

Dat is een heel ding

Het wordt zo groot gemaakt

En daardoor wordt iedereen geraakt

Ik vraag er ook niet om

Dus doe niet zo stom

Respecteer elkaar zoals we zijn

Dat is pas fijn

Kijk mij gewoon aan

Zie mij gewoon staan

Zeg niet: Ik ken jou niet

Dat doet mij veel verdriet

Ik ben niet anders dan jij

Maar voel me zeker niet vrij

Ik word in een hokje gepropt met alle andere

Ik kan daar in mijn eentje niets aan veranderen

Ik moet ermee dealen

Met mijn 4 wielen

Ik heb geen keus

Maar wil wel anders heus

Laat die rotopmerkingen varen

Laten we de lucht nu opklaren

Stop er gewoon mee

Dan kan ik met jou praten en zeggen NEE

Het vullen van de gaten die jij me hebt gegeven

Dan kan ik jou misschien vergeven.



Lees het als het nodig is nog maar een keer

Laat het binnenkomen

Het is zoals ik het voel

Zo is het helaas echt n het dagelijks leven.

Ik hoop dat door dit te lezen en binnen te laten komen de gedachten hierover los te laten. Laat me weten hoe jij erover denkt en verander je gedachten.

Eerlijk gezegd kan ik daar niet op wachten.



Tot de volgende Blog



Liefs Anja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten